Transformation mot större kundvärde inom fordonsindustrin
Bits Data levererar heltäckande IT-tjänster till Sveriges ledande fordonsförsäljare. På Datadagen 2023 gav företagets VD Jennie Rassool en beskrivning av nuläget och delade med sig av några handfasta tips kring data och transformation.
Bits Data servar Volkswagengruppens återförsäljare och verkstäder med IT-tjänster – ett uppdrag som innefattar att vägleda bolaget genom den transformation som nu präglar fordonsindustrin. Där det tidigare har handlar om att tillhandahålla system som stöttar verkstaden, ligger fokus nu på att stötta konsumenterna och skapa kundvärde.
”Transformationen triggas inte bara av elektrifieringen och branschens löfte om hållbar mobilitet, utan också av våra behov och krav som konsumenter på nya lösningar kring bilägandeskapet och allt runt omkring. Vi vill inte ringa och boka en service i dag, vi vill boka online. Vi som konsumenter kommer närmare systemen och vi blir en del av de här systemen”, säger Rassool.
NYA AFFÄRSMODELLER
Elektrifieringen har inneburit att fordonsbranschen tappat ca 60% av intjäningen eftersom dagens bilar inte behöver servas på samma sätt som förut. Dessa pengar måste hämtas hem någonstans, och därför blir det mer intressant för återförsäljarna att hitta sätt att tjäna pengar när produkten/bilen faktiskt fungerar. Det här gör att nya affärsmodeller dyker upp – och förändras – i rask takt. Därför räcker det inte att vara proaktiv, enligt Rassool, utan man måste också kunna vara reaktiv snabbt. Nya anpassningar måste vara skalbara och kunna rullas ut med kort varsel. Standardisering måste kombineras med reaktionskraft.
”Det är för tidskrävande att göra anpassningar utifrån enskilda återförsäljare, den tiden är förbi. Det vi gör nu hos Volkswagen är att vi byter ut affärssystemet – en hjärttransplantation för hela personbilssidan – och då måste vi försvara standard. För den enskilda individen, som kanske går miste om en viss typ av funktionalitet, kanske det blir mindre effektivt. Men på det stora hela så blir organisationen mer effektiv och definitivt mer snabbfotad”, menar Rassool.
SAMARBETET MED RANDOM FOREST
Bits Data köper in infrastruktur och centrala system från andra aktörer, sedan gör man olika marknadsanpassningar för personbilar, tunga fordon och ekonomisystem – och det är också här som processerna och datat standardiseras. Ovanpå detta lägger man ett kommunikationslager, en molnplattform, som gör det möjligt att drifta, sammanföra och använda datat. Här har man tagit Random Forest till hjälp.
”En framgångsfaktor för att få till en långsiktig datadriven verksamhet är en analyslösning som designas för att göra det möjligt att återanvända verksamhetens digitala fotspår, många gånger om, för flera olika syften och användningsfall. Det kan handla om strategiska insikter, måluppföljning eller om att ta vara på AI-möjligheter. Det är denna devis vi har utgått ifrån när vi hjälpt Bits Data med en ny analysplattform som ska hålla för framtiden”, säger Konstantin Ekström, Business Intelligence Consultant på Random Forest.
TRANSFORMATIONS-TIPS
Rassool avslutar med att presentera några riktlinjer för Bits Datas eget strategiska arbete som kan vara användbara för andra som ska ge sig ut på en transformationsresa:
- Skapa anpassningsbarhet och snabbhet genom standardisering (standardisera de centrala systemen och gör anpassningarna ovanpå)
- Bygg tillämpningar utifrån prioriterade behov (lyssna på kunderna, det är bara de som kan veta vad som är prioriterat)
- Bygg för framtiden – fungera för dagen (funderar på hur ni kan kombinera det gamla och det nya i en kontinuerlig transformation)
- Utan data och utan ordning på data kan ni inte accelerera (samla in och sammanför all data nu, gör det ”tråkiga” jobbet direkt)
- Sy ihop hela kundresan (offline- och online-data måste kombineras, ställ er i kundens skor och fundera på vad som behövs)
- Börja med de uppenbara tillämpningarna (don’t go crazy!)
Kundcase och föredrag från Datadagen, 2023.
”Transformationen triggas inte bara av elektrifieringen och branschens löfte om hållbar mobilitet, utan också av våra behov och krav som konsumenter på nya lösningar kring bilägandeskapet och allt runt omkring. Vi vill inte ringa och boka en service i dag, vi vill boka online. Vi som konsumenter kommer närmare systemen och vi blir en del av de här systemen”
- säger Rassool.
”En framgångsfaktor för att få till en långsiktig datadriven verksamhet är en analyslösning som designas för att göra det möjligt att återanvända verksamhetens digitala fotspår, många gånger om, för flera olika syften och användningsfall. Det kan handla om strategiska insikter, måluppföljning eller om att ta vara på AI-möjligheter. Det är denna devis vi har utgått ifrån när vi hjälpt Bits Data med en ny analysplattform som ska hålla för framtiden”
- säger Konstantin Ekström, Business Intelligence Consultant på Random Forest.