Stadium – Plattform för Avancerad Analys

pexels-snapwire-618612-1-1
Med en mer datadriven och automatiserad dataplattform kan Stadium idag ge sina kunder ännu bättre service och erbjuda fler smarta tjänster. Med bland annat avancerad analys och AI-teknik har Stadium tagit steget mot en mer automatiserad kundresa och en starkare digital närvaro.

Stadium har 3 miljoner medlemmar i sin kundkrets och är verksamma i framförallt Sverige, Norge, Danmark och Finland. Med den nya plattformen vill Stadium ta tillvara på den stora kundbasen för att extrahera insikter och kunskaper – och bli ännu mer effektiva i sin kommunikation.

”Random Forest är superduktiga på data engineering men även data science överlag. Så för min del att kunna få den supporten och kompetensen från dem har varit nyckeln till att kunna genomföra det här.

Nu är Random Forest med och bygger hela vår framtid för datainfrastruktur.”

– Omid Sedighi, Head of Data and Analytics, Stadium

”Det roligaste med det här projektet har varit att få ta Omids idéer och göra affärsvärde av dem.”

– Gösta Boström, Business Intelligence Consultant, Random Forest

Utmaning

Trots att Stadium är ett digitalt företag har de haft mestadels av sin försäljning i fysiska butiker. Något som behövde förändras. För att gå mot en mer datadriven och onlinebaserad verksamhet behövde Stadium skapa en framtidssäkrad datainfrastruktur. Det var där Random Forest kom in i bilden.

Lösning

Random Forest har hjälpt Stadium att ta fram en arkitektur för hur företaget ska jobba med Big Data och avancerad analys.

Lösningen baseras på Microsoft Azure där Random Forest har skapat en Data lake för oändlig lagring av data.

Den avancerade analysen görs via komponenten Databricks, i vilken AI-modellerna också tas fram. Allt ifrån hur data lagras och processas till mer avancerad analys samt mer prediktiva modeller med maskininlärning och AI, är möjligt i den nya molnbaserade dataplattformen.

Affärsnytta

Med automatiserade flöden och en mer data- och insiktsdriven process kan Stadium idag arbeta smartare, effektivare och mer kundfokuserat.

Genom att ta vara på den stora kundbasen och analysera köpbeteenden kan man göra smarta och effektiva förflyttningar och möta kunden med rätt erbjudande i rätt tid.

Den nya plattformen är helt molnbaserad och ger Stadium möjlighet att fortsätta utvecklas och skala upp eller ner verksamheten utifrån deras behov.

Har du frågor och vill bli kontaktad av oss på Random Forest?